Ruimte, stilte en comfort. Met deze drie woorden valt de NIO ET7 te omschrijven. Na alleen al het zien van de auto heb je het gevoel dat je met een premium vervoersmiddel te maken hebt. Al jaren moest je voor een premium sedan aankloppen bij Audi, BMW, Mercedes-Benz of Lexus. Waarom zou je dan nog kijken naar een chinees merk zoals NIO, wat vrijwel geen historie heeft?
Toch denk ik dat dat nogal kan gaan veranderen, al na het zien van de auto kunnen de Duitse gevestigde merken zich zeker schrap zetten voor NIO.
Eerste indruk
Bij het zien van de auto heb je al gelijk het gevoel dat je met een premium product te maken hebt. De auto oogt rustig, zonder teveel spannend lijnenspel maar ook vooral heel erg Europees. Iets wat gelijk opviel waren de LiDAR-scanners boven de voorruit. Geen zorgen, het went! Wanneer je instapt valt gelijk op dat het stuur en de stoel gelijk van positie veranderen om het instappen geen moeite te laten kosten.
Het interieur
Het is een erg ruime auto. De auto heeft een grote kofferbak idem voor het binnen interieur. Vrijwel meer dan genoeg ruimte voor zowel de voorpassagiers als de achter passagiers. De afwerking is van hoge kwaliteit en dat geldt ook voor het interieur. Het oogt zeker niet goedkoop maar vooral heel erg modern en luxueus. Bijna alles wat je kan aanraken is van zachte materialen gemaakt. Er zijn geen kraakjes hoorbaar en verdere afwerking is van hoge kwaliteit. Ik denk zelfs beter dan sommige gevestigde premium merken. Het oogt vooral eenvoud. Het interieur heeft weinig knoppen en de meeste functies zitten in het scherm verwerkt. Het eist nogal gewenning maar uiteindelijk vindt je je weg.
Het rijden
Tijdens het wegrijden viel gelijk op dat de NIO een vrij korte draaicirkel heeft voor het formaat auto. Dit maakt de ET7 makkelijk manoeuvreerbaar. Ook viel gelijk op hoe stil de auto is. Het is enorm stil aan boord. Zowel in de stad als op de snelweg. De auto is stuurt licht en is erg comfortabel. Hierdoor merk je wel dat het een auto die meer is gericht op comfort. De demping is ook erg goed. De ET7 staat op luchtvering waarvan deze dempers volledig instelbaar zijn. Het is mogelijk om te kiezen uit de diverse rij-modi, maar het is ook mogelijk om de auto precies zo in te stellen naar wat de gebruiker wenst. Naast dat het mogelijk is om het stuurgedrag in te stellen is het ook mogelijk om de demping en zelfs de hoogte van de auto naar wens in te stellen. Je merkt echt dat er ook veel aandacht is besteed aan het rijden.
Nu even terug naar de LiDAR-scanners op het dak. Deze zitten daar met een reden. Alle NIO’s zijn uitgerust met een autopilot functie. Het is dus mogelijk om de auto 100% zelfstandig te laten rijden. Echter, de huidige regelgeving zorgen er wel voor dat er beperkingen zijn. Namelijk dat je je handen verplicht aan het stuur moet houden. Maak je maar geen zorgen, de autopilot van de NIO werkt best goed. De auto wordt netjes keurig in het midden gehouden zonder abrupte stuurbewegingen of gasresponds. We hebben met de NIO gereden over de drukke RING A10, wat dus zonder moeite ging. Tijdens het gebruik van de rij-hulp is gelijk duidelijk waarom LiDAR zo goed is. De camera’s zien namelijk echt alles en laten ook subtiel in het scherm achter het stuur zien wat de camera’s zien.
Specificaties
De auto is uitgerust met een 100kw batterij. Helaas was deze NIO niet voorzien van accuwisseltechniek anders was het mogelijk om de batterij te wisselen voor een 75kw batterij bij een swap-station. De ET7 kan tot maximaal DC 175kw snelladen wat gezien de accugrote niet grensverleggend is. Het enige grensverleggende is het swappen. Onder de ideale omstandigheden duurt het swappen 6 minuten en dat is sneller dan dat elke andere auto kan opladen. Verder is de auto voorzien van LED-matrix koplampen met grootlichtassistent.
Standaard is de auto er vanaf 72.900 euro en is de auto (exclusief een ander setje velgen) volledig aangekleed.
Conclusie
De NIO ET7 is een zeer fijne en comfortabele reis/zakenauto waarbij je veel krijgt voor je geld. Het afwerkingsniveau, ruimte en de massagestoelen laten mij afvragen: waarom je dan nog zou kiezen voor een kale BMW i5 of Mercedes-Benz EQE. Als je voor minder of het zelfde bedrag een volledige aangeklede luxe sedan kan rijden?